Melania Motoc, cofondatoarea Reflexo Vital și fondatoarea Reflexo Vital Magazine, a intrat în industria beauty, în urmă cu, aproximativ, trei decenii. Azi, ReflexoVital este un punct de referință în industria beauty, cu 24 de filiale în țară și 2 în străinătate.
Încrezătoare și carismatică, Melania Motoc ne-a împărtășit câteva din provocările cu care s-a confruntat de-a lungul carierei și modul în care le-a depășit, strategiile pe care le-a folosit pentru a-și atinge obiectivele și valorile după care s-a ghidat în incitanta și controversata industrie a frumuseții.
Povestea ei, nu doar ne inspiră, ci oferă și exemple valoroase pentru oricine dorește să obțină succes în afaceri și în viața de zi cu zi.
Acest interviu, ne conduce în viața și cariera remarcabilei Melania Motoc, explorând experiențele, realizările și lecțiile pe care le-a învățat pe parcursul carierei sale.
1. De ce ați ales domeniul beauty?
Întrebarea aceasta mă duce cu gândul în urmă cu vreo, 27 de ani, când după multă muncă, atât în țară cât și în străinătate- muncă împletită cu mari sacrificii personale și familiale, îmi doream să mă desprind din acel ,,firesc” al lucrurilor și să mă gândesc că trebuie să fac ceva pe cont propriu.
Aveam deja o experiență de 10 ani în domeniul HORECA și intenția mea a fost să-mi deschid un restaurant cu specific românesc, de tip cramă. Alesesem și numele, “ Casa Românească “.
Din păcate, la acea vreme, contextul economic nu a fost unul favorabil planurilor mele și am decis să-mi amân proiectul “ îndrăzneț”.
Între timp, a venit și momentul mult așteptat și cel mai fericit, acela de a deveni mamă și prioritățile mele s-au schimbat.
Primul contact cu domeniul beauty, l-am avut prin intermediul soțului meu, Iulian Motoc. El a urmat un curs de masaj și a devenit tot mai implicat și pasionat de acest domeniu pe care îl practica în timpul liber.
A început mai întâi cu prieteni, cunoștințe, au urmat prietenii-prietenilor, cunoștințele-cunoștințelor noastre și practic, timpul de deplasare, pierdut între o locație și alta, a devenit un mare inconvenient în practicarea meseriei de terapeut maseur. Ne gândeam la închirierea unui spațiu, dar financiar, nu era la acel moment, un vis realizabil.
Eu mi-am reluat munca în străinătate și situația aceasta era din ce în ce mai grea, din punct de vedere afectiv-emoțional, pentru că trebuia să mă despart anual, vreme de trei luni, de copil și soț. Dorul de familie era mare, până într-o zi când ne-am hotărât să închiriem un spațiu pentru activitatea de masaj a soțului meu.
Așa a început totul! Cu o cameră închiriată, la subsolul unei case, de pe strada Hipodromului.
Am început cu servicii de masaj, după care ne-am dezvoltat și autorizat pe partea de formare profesionala a masajului.
În fiecare an, am adăugat un nou curs de formare profesională, până am integrat toată partea de beauty. Au urmat cosmetica, coaforul, manichiura–pedichiura, machiajul și lista rămâne și acum deschisă, deoarece tehnologia și tehnicile se dovedesc a fi inepuizabile, în acest domeniu.
După toată experiența trăită, tind să cred că poate nu eu am ales domeniul beauty, ci domeniul beauty m-a ales pe mine, pe noi.
2. Ce înseamnă frumusețea pentru dvs.?
”Frumusețe teribilă putere”, zice o vorbă.
Cred că frumusețea ține de gusturi. Frumusețea stă în ochii privitorului și a fost mereu influențată de cultură, context și de societate.
Suntem înconjurați de frumusețe. Frumusețea, cred că, trebuie admirată, nu definită. Fie că vorbim de locuri, de artă, de oameni, ea exista pretutindeni.
Împărtășesc și eu opiniile specialiștilor care afirmă legătura dintre starea de sănătate a organismului și cea a minții, ține de modul în care alegem să ne îngrijim. Există un echilibru între CORP-MINTE-SPIRIT.
Obiectivul muncii noastre este de a educa prin formarea profesională și de a oferi, tuturor celor care ne trec pragul salonului, atenția și îngrijirea de care au nevoie.
3. Are frumusețea o vârstă?
Nu, frumusețea nu are vârstă, ci fiecare vârstă are frumusețea ei.
Îmi plac oamenii care îmbătrânesc frumos, cu grație. Chiar dacă trecerea anilor și-a pus amprenta asupra chipului, există o frumusețe aparte, ce ține de bunătate, eleganță, înțelepciune, acceptare, calități care dau sens vieții.
4. Salonul ReflexoVital este în topul saloanelor din țară iar brandul ReflexoVital este un nume de referință în industria beauty. Care sunt secretele unei afaceri de succes în domeniul frumuseții?
Este un secret pe care mulți nu îl înțeleg. Forța unei afaceri, a unui brand, stă în ECHIPĂ.
Succesul brandului ReflexoVital stă în echipa ReflexoVital.
Nu este suficient să investești bani într-o afacere. Sigur că, este unul din cele mai importante lucruri, cu asta începi și nu termini niciodată, dar dacă vrei să te dezvolți, ai nevoie de oameni cu principii și valori comune, motivați, perseverenți, receptivi și adaptabili vremurilor noastre.
Fără acești oameni minunați și dedicați profesiilor pe care și le-au ales, fără acești oameni care au ales să formeze cu noi, o ECHIPĂ, nu am fi reușit să dezvoltăm afacerea pe care o conducem azi.
Cu cea mai mare parte din ei suntem în relații de parteneriat, fie că vorbim de formare profesională sau specialiști în servicii de beauty (masaj, remodelare corporală, cosmetică, coafor, manichiur-pedichiură, machiaj), marketing, management, contabilitate, serviciul administrativ.
În această echipă sunt oameni care nu apar niciodată în fața publicului sau pe rețelele de socializare, dar sunt acei oameni care-și aduc aportul, zi de zi, cu responsabilitate și devotament, pentru ca Reflexo Vital să fie un business de succes.
Este un întreg “ angrenaj “, un microcosmos, și nu este întodeauna simplu de coordonat.
În toți acești ani, m-am convins că Dumnezeu lucrează prin oameni.
Și, da, am simțit de nenumarate ori, ajutorul divin!
5. Cât de dificil este, ca femeie, să te impui în lumea afacerilor?
Nu am încercat niciodată să mă impun în această lume a afacerilor. Dacă s-a întâmplat, sigur s-a datorat muncii susținute și de echipă alături de soțul meu, deoarece împreună conducem Reflexovital. Fiecare cu segmentul lui de activitate.
Acum, ținând cont de faptul că sunt și mama, și soție, segmentul meu de activitate, pe lângă cel de la companie, a trebuit să acopere o plajă mai largă de activități, dar ne sprijinim reciproc.
A fost un început cu multe încercări, dar în același timp, frumos. Ne-am canalizat toată energia, timpul și banii în această afacere.
Eu cred că dacă ți-ai ales domeniul potrivit și ești dispus să muncești 10, 12, chiar 14 ore pe zi, să-ți sacrifici timpul liber și unele weekend-uri, succesul nu întârzie să apară.
Dar trebuie să ai răbdare, să fii pasionat de ceea ce faci, să nu aștepți recompense imediate, să fii pregatit să și pierzi, să nu te aștepți întotdeauna doar să câștigi, să știi să oferi fără a aștepta ceva în schimb, să te informezi, să investești în educația ta, să citești, să-ți pese de clientul sau cursantul care îți calcă pragul, să te pui în slujba lui, indiferent de starea sau problemele tale.
Să fii un bun profesionist și să pui suflet în activitatea ta. Cred că, acesta este cel mai mare secret.
Când ai o afacere trebuie să ai și să respecți niște principii de viață.
Aceste lucruri, din păcate, nu ți le spune nimeni la școală, se învață din experiență.
6. Trăim într-o societate în care frumusețea este vânată în fiecare fotografie postată pe social media. Ce sfaturi aveți pentru doamne si domnișoare?
Într-o societate în care ne dorim să ne afirmăm, să fim influenceri sau doar să fim “ văzuți “, e dificil să reușești dacă nu ai niște repere clare și dacă nu ești ancorat în realitate.
Pentru societatea actuală, o viață fără social media ar fi greu de conceput, însă putem să fim mai conștienți de modul în care utilizăm rețelele de socializare și de timpul petrecut pe ele.
Cei mai expuși sunt tinerii care se confruntă cu fenomene precum body shaming sau cu promovarea excesivă a unor standarde de frumusețe nerealiste care scad stima de sine a consumatorilor de social media.
În acest fel, se lasă o portiță deschisă sentimentelor de insecuritate, nemulțumire cu privire la propria persoană, de inutilitate și inadaptibilitate la prezent.
În acest context, în care suntem atât de ușor de manipulat, ceea ce ar trebui să facem cu adevărat este să ne axăm pe lucrurile care contează în viață, pe dezvoltarea noastră ca oameni și pe realizarea țelurilor propuse.
Este esențial să te cunoști pe tine, să te descoperi iar eu recomand tuturor, să nu se oprească din învățat. Să citească, să se informeze, să investească în dezvoltarea lor profesională și personală, deoarece sunt singurele lucruri de valoare, în care merită să investești.
Cursurile noastre de beauty au o durată cuprinsă între 3-6 luni, o durată scurtă, dacă stăm să ne gândim că, după trei, șase luni, dobândești cunoștințe de bază într-o meserie din care îți poți câștiga, la modul cel mai frumos, existența și independența.
Îi invit pe toți cei care iubesc frumusețea și o admiră virtual sau în viața de zi cu zi, să urmeze un curs, fie de makeup, manichiură, cosmetică, frizerie, coafor sau masaj pentru a învăța ce înseamnă, cu adevărat, frumusețea.
Avem nenumarate exemple de oameni care au dus domeniul frumuseții la nivel de artă. Important este să-ți dorești să investești în dezvoltarea ta și să crezi în tine.
7. Numiți 3 obiecte pe care le aveți, mereu, în geanta dvs.
Rujul, agenda și facturi/chitanțe.
8. Cum ne deconectăm de la ”zgomotul” vieții?
Ședințe de relaxare la masaj, o programare la un tratament cosmetic sau corporal, sunt moduri în care te poți desprinde din rutina zilnică și evadezi în lumea ta interioară.
Recomand cititul, sportul, dansul, ieșiri în natură și râdeți cât puteți de mult, ori de câte ori aveți ocazia.
Câteodată, anumite lucruri din viața de zi cu zi, nu trebuie luate foarte în serios.